takta
takta

بسياري از افراد به دليل داشتن ناهنجاري‌هاي فك و دهاني اقدام به انجام جراحي فك مي‌كنند. اين جراحي مي‌تواند روي فك بالا يا در فك پايين صورت گيرد و بايد توسط متخصص آن انجام شود. گاهي اوقات جراحي براي زيبايي انجام مي‌شود، و در بسياري از موارد ديگر براي از بين بردن اختلالات فيزيكي و تكلمي. اين عمل باعث بهبود جويدن غذا، صحبت كردن و حتي تنفس خواهد شد و همچنين مي‌تواند زيبايي دندان را تحت تاثير بگذارد. در اين مقاله قصد داريم درباره روش‌هاي جراحي، مراقبت‌هاي بعد از جراحي، عوارض آن و انواع جراحي‌هايي كه انجام مي‌شود، صحبت خواهيم كرد.

متاسفانه در سال‌هاي گذشته آمار افرادي كه به جراحي فك نياز داشته‌اند بسيار زياد بوده است. دلايل ناهنجاري‌هاي دهاني مي‌تواند مادرزادي باشد و يا به خاطر فشار و ضربه اين اتفاق افتاده باشد، هرچند در هر صورت فرد بايد تحت عمل جراحي قرار گيرد. بعضي از مشكلاتي كه افراد با ناهنجاري‌هاي دهاني به آن دچار هستند عبارتند از:

  • مشكلات تنفسي
  • اختلال در مفصل صورت
  • نداشتن تقارن در صورت
  • رشد غير معمول فك بالا يا پايين
  • جويدن و غذا خوردن نامناسب

وجود عفونت در دهان، غده‌هاي بزاقي و فك و بسياري موارد ديگر

بهترين سني كه براي اين نوع جراحي در نظر گرفته شده بين 18 تا 25 سالگي است، كه رشد فك و دندان به توقف رسيده است. البته در موارد ضربه و فشار به صورت و فك، ديگر سن بيمار مورد بحث نيست، و تنها بايد روي سلامتي او تمركز كرد. فرد با مراجعه به متخصص ارتودنسي، با يكسري آزمايشات و عكس برداري‌ها مي‌تواند متوجه نياز به عمل جراحي فك شود.

البته در گاهي اوقات تنها با انجام درمان ارتودنسي مي‌توان اين اختلالات را از بين برد و نيازي به جراحي وجود ندارد. همه اين‌ها بايد به تشخيص دكتر متخصص باشد و بيمار نمي‌تواند خود تقاضاي عمل جراحي كند، جز در مواردي كه براي زيبايي است.

مراقبت‌هاي مورد نياز بعد از جراحي

معمولا دوره نقاهت جراحي فك حدود 6 الي 8 هفته است. از هفته دوم به بعد افراد مي‌توانند به حمام بروند و كارهاي روزانه خود را به راحتي انجام دهند. هرچند اين دوره ممكن است بنا به شرايط بيمار كمي بيشتر يا كمتر شود. دكتر ارتودنسي بعد از عمل فك دستورالعمل‌هايي به بيمار مي‌دهد تا آسيبي به فك وارد نكند:

بعد از جراحي نياز است تا بيمار مواد خوراكي مايع مصرف كند، و بعد از آن بايد غذاي نرم ميل كند و به مرور غذاهاي سخت را به برنامه غذايي خود اضافه كند

مصرف داروها براي كنترل درد بايد در راس زمان مقرر استفاده شود

از انجام فعاليت‌هاي شديد خودداري كنيد

استعمال دخانيات بعد از انجام عمل، به خصوص زماني كه زخم باز داريد شديدا ممنوع است

روي قسمتي كه جراحي انجام شده به هيچ عنوان مسواك نكشيد

بعد از 24 ساعت از زمان جراحي، دهان خود را آب نمك بشوييد

التهاب لثه و فك بعد از عمل طبيعي است و حدودا 7 تا 10 روز بعد از بين مي‌رود

براي چك آپ و بررسي ميزان اثر بخشي جراحي مدام به دكتر مراجعه كنيد

بيشتر بخوانيد : ايمپلنت 

عوارض عمل فك

مهارت دكتر جراح هنگام جراحي فك مي‌تواند از عوارض عمل بكاهد و يا آن را از بين ببرد. هرچند برخي از مشكلات طبيعي است امكان بروز آن وجود دارد. اين 3 عارضه از اصلي‌ترين عوارض عمل است:

عفونت: در هر نوع جراحي امكان عفونت وجود دارد، از آنتي بيوتيك‌هايي كه به شما داده مي‌شود استفاده كنيد تا اين عارضه را از بين ببريد.

خونريزي: امكان خونريزي تا چند روز و حتي چند هفته به صورت جزئي وجود دارد، و حتي ممكن است خون دماغ شويد. اين خونريزي هنگامي بايد غير عادي به حساب بيايد كه هنگام جراحي نياز به تزريق خون داشته باشيد.

كاهش وزن: از آنجايي كه بعد از عمل فك بسته مي‌شود، شما نمي‌توانيد غذايي بخوريد و بيشتر بايد از مايعات استفاده كنيد. معمولا بين 2 تا 5 كيلو كاهش وزن بعد از عمل پيش بيني مي‌شود.

منبع : https://www.donya.dental/

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۲۵ آبان ۱۴۰۰ ] [ ۰۵:۵۸:۳۴ ] [ takta ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی