takta
takta

دليل استفاده از كامپوزيت در دندانپزشكي (در وهله اول) همرنگ بودن دندان و استحكام قابل توجه آن است. اين ماده طوري ساخته شده كه به خوبي و بهتر از مواد ديگر به دندان متصل مي شود و تا حدي نيز ويژگي هاي ميناي دندان را تقليد مي كند.

1. باندينگ دندان

باندينگ دندان فرآيند ترميم يا زيباسازي دندان با كمك مواد دندانپزشكي مانند كامپوزيت دندان است. باندينگ در اصل يك تكنيك است. در اين تكنيك بخشي از دندان كه آسيب ديده تميز مي شود، سپس ماده اي به نام اسيد اچ به آن بخش اعمال مي شود. اين اسيد ميناي دندان را از حالت صافي در آورده و كمي خشن مي كند سپس كامپوزيت دندان به روي آن زده مي شود تا به راحتي به ميناي دندان متصل شود. در نهايت كامپوزيت با كمك نور سخت مي شود.

2. پر كردن دندان

رايجترين كاربرد كامپوزيت دندان، پر كردن دندان هاي آسيب ديده يا دچار پوسيدگي است. اغلب افراد دست كم يكبار دندان خود را پر كرده اند و جنس اغلب پر كردگي ها از آمالگام، كامپوزيت، طلا با سراميك است.

پر كردن دندان با كامپوزيت اين روزها بسيار پرطرفدار شده زيرا از نظر زيبايي بسيار شبيه به دندان هاي واقعي خودمان هستند و دوام نسبتا خوبي نيز دارند. از كامپوزيت اغلب براي پر كردن دندان هاي جلويي استفاده مي شود اما در صورت تمايل مي توان دندان هاي خلفي را نيز با اين مواد پر كرد.

3. اينله و انله دندان

اينله و انله دو نوع روش ترميم دندان هاي آسياب يا خلفي هستند كه به هر دليلي آسيب زيادي ديده باشند. زماني كه نتوان با روش معمولي (پر كردن)، پوسيدگي هاي وسيع اين دندان ها را ترميم كرد، از اينله و انله استفاده مي كنيم.

اينله و انله از مواد مختلفي ساخته مي شوند ولي معمول است كه از كامپوزيت دندان به جهت زيبايي و همرنگ بودن دندان بيشتر استفاده شود. آمالگام، سراميك، طلا، زيركونيا و … ساير موادي هستند كه براي ساخت اينله و انله نيز كاربرد دارند.

4. ونير دندان

ونير دندان يا (Dental Veneer) روكش هاي بسيار نازكي هستند كه به جهت زيبايي به سطح دندان ها متصل مي شوند. آن ها با روكش دندان يا تاج مصنوعي دندان كه در اصطلاح به آن ها كراون يا (Crown) نيز گفته مي شوند تفاوت دارند.

ونيرها قادرند طيف وسيعي از مشكلات زيبايي دندان ها را برطرف كنند. اين ونيرها معمولاً از جنس سراميك يا كامپوزيت هستند. به ونيرهاي سراميكي اصطلاحاً لمينت دندان و به ونيرهايي كه از جنس كامپوزيت رزين هستند ونير كامپوزيت گفته مي شود. شايد يكي از مهمترين كاربردهاي كامپوزيت دندان در دندانپزشكي، استفاده از آن ها براي ساخت همين ونيرها باشد.

براي اينكه طرح لبخند را با كمك ونيرهاي كامپوزيتي زيباتر كنند ابتدا يك لايه نازك خمير كامپوزيت را به سطح دندان اعمال مي كنند و آن لايه را با كمك لايت كيور از حالت خميري در آورده و سفت و سخت مي كنند. براي اصلاح طرح لبخند لازم است چند لايه كامپوزيت اعمال و سخت شود

5. اتصال انواع پروتز دندان (كاربرد رايج اما كمتر مهمِ كامپوزيت دندان)

اول بگذاريد كمي درباره پروتز دندان صحبت كنيم. در پزشكي و دندانپزشكي  زماني كه يك عضو يا ارگاني از بدن دچار آسيب شد و يا كاملا از كار افتاد، براي آن يك جايگزين مصنوعي قرار مي دهند. معمولاً اين اندام يا عضو مصنوعي به شكل و ظاهر اندام از دست رفته يا آسيب ديده است و عملكرد آن را انجام مي دهد.

در دندانپزشكي نيز يك سري پروتز و ايمپلنت داريم كه جايگزين دندان آسيب ديده يا از دست رفته مي شوند. مثلا ايمپلنت دندان يك پروتز ثابت و كامل است كه جايگزين دندان از دست رفته مي شود و روكش دندان نيز يك پروتز جزئي است كه جايگزين تاج دندان مي شود.

 

گاهي اوقات براي اتصال برخي پروتزها مانند روكش دندان يا بريج از كامپوزيت دندان استفاده مي شود. كامپوزيت همانطور كه گفته شد در ابتدا به حالت خمير است و با كمك نور، حالتي سفت و سخت به خود ميگيرد. به طور مشابه براي پسپاندن براكت هاي ارتودنسي نيز ممكن است از كامپوزيت دندان كمك گرفته شود.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ ] [ ۰۵:۰۹:۲۰ ] [ takta ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی